Vysočany po náletu

Autor: Gross František
Podsbírka: Malba
Datace: 1945
Technika: olejomalba
Materiál: lepenka
Rozměr: celková výška=37,5cm; šířka=46cm; výška s rámem=51cm; šířka s rámem=60cm
Inventární číslo: O0536
Námět: historie
Signatura: vpravo dole: F.Gross 45

Těsně po válce, v roce 1946, převedl František Gross své dosavadní malířské zkušenosti do monumentální formy. Namaloval třídílné panneau s názvem Město při náletu, k němuž vytvořil olejovou skicu již v roce 1944. Obraz se váže k leteckým útokům z konce války. Tuto jedinečnou zkušenost však dalece přesahuje. Gross tu vytvořil velkolepou syntetickou vizi města, která v jakési převrácené, pesimistické verzi vstřebala dědictví futurismu s jeho technologickým optimismem a dynamismem. Gross však zároveň – podobně jako Roberto Matta ve svých monumentálních civilizačních metaforách se záhadnými, volným prostorem bloudícími biomechanismy, které vytvořil v letech 1945 až 1946 – nově obrozuje dědictví surrealismu v jeho temné, válečné podobě. Jeho synkretická mluva, vyrovnávající se v osobité syntéze s odkazem avantgard od kubismu přes futurismus a dada až po surrealismus, se poprvé ohlásila již na konci 30. let, kdy Gross namaloval nevelkou Jídelnu v Elektrických podnicích. V malířově imaginaci fúzují a ožívají stroje a lidé, kteří se pohybují v zrychleném rytmu doby. Do Města při náletu však vnášejí pohyb především siločáry světelných záblesků při ostřelování. Město samo je pak skrumáží biomechanických srostlic proplétajících se se strohými tvary architektury. Grossova monumentální vize patří k nejsilnějším pesimistickým metaforám civilizace, které v českém výtvarném umění 20. století vznikly.

Další díla umělce