Sbírky Online

Výběr z plánovaných akvizic 2025

Výběr z plánovaných akvizic 2025

Výběr z plánovaných akvizic 2025: Rudolf Němec (1936–2015) byl malíř, grafik, básník a sochař. Patřil k předním představitelům Nové figurace v Československu. Středem jeho tvorby byla lidská postava, pomocí siluet vytvářel různobarevné optické vjemy. V pozdější tvorbě vytvářel stříkané obrazy přes šablony nebo nalezené předměty, díky nimž vznikaly figurální objekty vedoucí až do polohy tzv. abstraktní figurace. Utrpení Sv. Šebestiána (1978) patří do figurálního období, v němž se autor věnoval metodě dekalku, kombinované s kresbou pomocí šablon a malbou. Námět obrazu je meditativní – centrálním objektem je v tomto případě tělo sv. Šebestiána, schoulené do pokleku. Zbytek plochy vyplňuje kresebný rastr spolu s neosobním technickým prostorem obklopující figuru. Také z autorových textů je patrné, že změna souvisí patrně s jeho tehdejším obnoveným zájmem o kresbu. Tematicky toto plátno pravděpodobně souvisí s křížovou cestou, kterou Rudolf Němec namaloval pro kostel Narození sv. Jana Křtitele ve Velkém Boru u Horažďovic. Jan Steklík (1938–2017) byl výtvarný umělec, jehož tvorba reprezentuje významný přínos k rozvoji konceptuálního, akčního umění a land artu v Československu. Jeho tvorba se vyznačuje hravostí, absurditou a intelektuální lehkostí, která zároveň obsahuje hlubší reflexi uměleckého světa a společnosti. Jako spoluzakladatel Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu (1963, s Karlem Neprašem) vytvořil jedinečný přístup k umění, který měl vliv na několik generací tvůrců a zůstává inspirativní i dnes. Jeho kresby, koláže a konceptuální projekty na papíře představují klíčovou část jeho díla a jsou zásadním svědectvím o jeho uměleckém myšlení. Steklík využíval médium kresby nejen jako prostředek vizuálního vyjádření, ale i jako nástroj konceptuálního uvažování, experimentu a hry. Jeho tvorba překračuje tradiční kategorie umění a přispívá k mezioborovému dialogu mezi kresbou, konceptem, akcí a experimentem. V jeho práci lze vysledovat silný zájem o proces tvorby samotné a o hledání nových způsobů vyjádření. Od diváka vyžadoval nejen estetické vnímání, ale i aktivní zapojení do interpretace a reflexe.