Kamenný most v Krsicích

Autor: Beneš Vincenc
Podsbírka: Malba
Datace: (1925)
Technika: olejomalba
Materiál: plátno
Rozměr: celková výška=55cm; šířka=73cm; výška s rámem=68,5cm; šířka s rámem=87,5cm
Inventární číslo: O0752
Námět: krajina
Signatura: vpravo dole: V.Beneš

Vincenc Beneš patřil spolu s Emilem Fillou k hlavním představitelům předválečné avantgardy, spjaté s expresí Osmy i ortodoxní interpretací kubismu v rámci Skupiny výtvarných umělců. V době nástupu Osmy sdílel spolu s přítelem Bohumilem Kubištou těžký osud začínajícího umělce s mnoha existenčními starostmi. Již v průběhu 1. světové války se Beneš radikálně rozloučil se svou avantgardní minulostí a zničil asi 80 svých obrazů. O krystalické podobě jeho osobitého pojetí kubismu tak svědčí jen několik zachovaných figurálních kompozic a zátiší. Za zvláštní epilog této kapitoly lze považovat obraz Vojenský pohřeb z roku 1915, využívající kubizující tvarosloví ve prospěch stísňující výpovědi o tragické době. Za 1. světovou válkou se malíř ohlédl ještě v sérii obrazů z francouzských bojišť, malovaných na státní zakázku. Vincenc Beneš za svých studijních cest dobře poznal francouzskou moderní malbu. Obdivoval Cézanna i Deraina, ale také Bonnarda. Před polovinou 20. let prošel neoklasicistním obdobím, zdůrazňujícím stavbu krajiny a její modelaci, o čemž mimo jiné svědčí obrazy Klokoč a Jizera na malé Skále ze sbírky GASK. Od poloviny 20. let se však jeho tvorba ubírá směrem k neofauvistickému koloritu. Benešova uvolněná malba je oslavou krásy života a přírody.