Nábřeží (Florencie, Ponte alle Grazie)
Autor: Kremlička Rudolf
Podsbírka: Malba
Datace: 1927
Technika: olejomalba
Materiál: plátno
Rozměr: celková výška=74cm; šířka=93cm; výška s rámem=92cm; šířka s rámem=110cm
Inventární číslo: O0081
Námět: město
Signatura: vpravo dole: RKREMLIČKA / 1927.
Rudolf Kremlička patří spolu s Janem Zrzavým ke "staromilskému" křídlu skupiny Tvrdošíjných. Na rozdíl od Čapkova intelektuálně a Špálova živelně zaměřeného modernismu bylo jejich dílo hluboce zakotveno v minulosti. Oba inklinovali k historizujícímu neoklasicismu, který však každý z nich interpretoval po svém. Zrzavý se spirituálním podtextem, Kremlička v duchu sensualismu. Přesto se jejich dílo otevřeně hlásí k moderní době. Své vzory (Zrzavý Leonarda a Kremlička Ingrese) vykládali nově, ve zkratce a s vystižením podstaty jejich odkazu (Leonardova tajemství a Ingresovy smyslnosti). Na rozdíl od Zrzavého spirituálního odstupu však Kremličku sbližoval se Špálou bezprostřední přístup k přírodě a k životním radostem. Kremličkovy obrazy oblými křivkami vykroužených žen naplňujících dobový erotický ideál dokonale zapadaly do literárního kontextu Šrámkova a Neumannova vitalismu. Kremlička však vedle ženské krásy dokázal porozumět i světu přírody. Jeho corotovské lesní interiéry, stejně jako obrazy mořských zálivů namalované jednoduchými tahy štětce v rafinovaném dvojzvuku či trojzvuku bohatě odstíněných barev, patří k nejkrásnějším moderním výkladům krajiny. Patří k nim i Kremličkovy vitální červenomodrobílé florentské veduty (obraz Nábřeží - Florencie má svůj pandán v obrazu Nábřeží Arna z téhož roku), které tvoří zajímavý kontrast ke křehce poetickým benátským vedutám Jana Zrzavého. Svým kultivovaným malířským sensualismem se Kremlička podílel na formování zlatého věku českého moderního kolorismu.