Vize zničené civilizace

Autor: Puchnarová Dana
Podsbírka: Malba
Datace: (1976)
Technika: olejomalba (olej; grafitová křída)
Materiál: plátno
Rozměr: celková výška=161,5cm; šířka=113cm; výška s rámem=162cm; šířka s rámem=116cm
Inventární číslo: O1618
Námět: civilizace
Signatura: neznačeno

Dana Puchnarová je příslušnicí umělecké generace, která na přelomu padesátých a šedesátých let dvacátého století nastupovala s odhodláním čelit otázkám soudobého světa (i otázkám osobní identity) radikálně novou tvůrčí řečí. Autorčin přístup od samého počátku spočíval ve vytváření celistvého pojetí uměleckého díla jakožto komplexního zhmotnění vnitřní kontemplace a přesahů mezi odlišnými disciplínami. V jejím díle tak najdeme soustavné dialogy s literaturou, hudbou, architekturou, filosofií a psychologií, které spoluurčují následnou vizuální kompozici a významovou podstatu. Přes formální změny, kterými tvorba Dany Puchnarové procházela během posledních skoro šesti desetiletí, lze v ní spatřit trvalé (a neodmyslitelně spjaté) „dvojí“ východisko v geometrii a duchovních reflexích. „Meditativní univerzalita“ autorčiny tvorby nevylučuje možnost kritických úvah nad konkrétními civilizačními tématy, čemuž se intenzivně věnovala v řadě obrazů, kreseb, grafik a soch vzniklých během druhé poloviny sedmdesátých let. Ohniskem jejího tvůrčího zkoumání bylo to, co sama nazvala „socio-psycho-prostorem“, tedy konceptuální prostředí zviditelňující stavy lidského vědomí a jejich dopady na společnost a svět. Zatímco cyklus Utopeia – Sen o civilizaci zobrazuje architektonické tvary v krajině jako symbol kýžené vyváženosti mezi člověkem a přírodou, cyklus Pomníky člověka naopak odsuzuje zvůli československého normalizačního režimu sedmdesátých let. Obraz Vize zničené civilizace patří ke stejnojmennému cyklu, v němž architektonicko-figurální tvary umístěné v apokalyptické krajině ztělesňují ekologické i duševní škody napáchané komunistickou totalitou. V tomto a dalších autorčiných tehdejších výjevech však nelze necítit i nadčasové (přitom stále aktuálnější) varování před zhoubnou arogancí, kvůli které lidstvu stále více hrozí sebezničení.

Další díla umělce