Náměstí

Autor: Horb Max
Podsbírka: Malba
Datace: (kolem 1907)
Technika: olejomalba
Materiál: plátno
Rozměr: celková výška=61,5cm; šířka=49cm
Inventární číslo: O0251
Námět: město
Signatura: neznačeno

O Maxu Horbovi se tvrdí, že původně k Osmě ani nepatřil a že jej na první výstavu přizval Willi Nowak až na poslední chvíli kvůli jeho společenským stykům mezi pražskými německými intelektuály, od nichž si umělci slibovali větší ohlas výstavy. V každém případě však spolu se svými generačními vrstevníky prožíval léta studijních příprav v koncentrovaném ovzduší Akademie (v ateliéru F. Thieleho spolu s ním studoval Nowak a Kubín). V roce 1906 a na začátku roku 1907 pobýval v Mnichově. Na první výstavě Osmy vystavil 4 obrazy včetně Mnichovského náměstí ze sbírky Národní galerie, které ve své recenzi zmínil Max Brod. Druhé výstavy se již Horb nezúčastnil, zemřel předčasně v prosinci 1907. V roce 1908 měl posmrtnou výstavu. V tomto roce také vyšlo album Horbových prací, na jehož přípravě se podílel i Jiří Kars. Horbovu tvorbu poznamenalo mnichovské prostředí. Oslovil jej, stejně jako o něco dříve Jiřího Karse, ale i Emila Fillu, Max Liebermann. Horbovy i Karsovy práce z doby kolem roku 1907 vynikají zvláštním pojetím z impresionismu odvozeného luminismu. Mnichovské náměstí, stejně jako Náměstí ze sbírky GASK dokládá malířův osobitý přínos k expresi spjaté s generací Osmy. Jeho obrazy, podobně jako Procházkovy z téže doby, které se váží k berlínské epizodě, studují "duši města". Na rozdíl od Procházkova drobnohledu se však Horb dívá spíše dalekohledem: zajímá jej zvláštní, expresivní úhlopříčná konfigurace vyprázdněného prostoru náměstí se spěchajícími lidmi. Pohrává si s různými odstíny úzkého spektra barev, které klade na plátno ve vyšších pastách.