Hanibal ante portas

Autor: Wachsman Alois
Podsbírka: Malba
Datace: (1935)
Technika: olejomalba (kombinovaná technika)
Materiál: plátno
Rozměr: celková výška=110cm; šířka=167cm
Inventární číslo: O0033
Námět: alegorie
Signatura: neznačeno

Alois Wachsman byl spoluzakladatelem Devětsilu. K dobám jeho malířských počátků se vážou obrazy vytvořené v duchu magického realismu, který se odvolával ke Kubištovu vzoru, ale i naivistického primitivismu. Wachsman se na počátku třicátých let přiklonil k problematice osobitě interpretovaného lyrického kubismu, jehož estetické zásady oživoval ironickými podtexty. Tuto etapu pak vystřídala tvorba monumentálně koncipovaných scén s antickou tématikou, která se ocitla v blízkosti surrealismu. Kolekce Wachsmanových děl ve sbírce GASK zachycuje tři důležité etapy ve vývoji jeho tvorby. Zatímco Žena v křesle a Postava u dveří patří k pozdnímu, volně interpretovanému kubismu, hlásí se Antická scéna z počátku čtyřicátých let k Wachsmanovým vážně míněným tragickým alegoriím válečného času. Skutečně reprezentativním Wachsmanovým dílem ve sbírce GASK je však především slavný obraz Hanibal ante portas z roku 1935, který náleží do skupiny výše zmíněných monumentálních antikizujících scén. Wachsman se v nich osobitým způsobem přihlásil k imaginativní linii české umělecké avantgardy. Obraz, který prozrazuje autorovu scénografickou průpravu - Wachsman spolupracoval s Osvobozeným divadlem Voskovce a Wericha - je malovaným dadaistickým gestem, které se odehrává v snové krajině.

Další díla umělce