Večerní krajina

Autor: Salcman Martin
Podsbírka: Malba
Datace: (1936)
Technika: tempera (olej)
Materiál: plátno
Rozměr: celková výška=60cm; šířka=73cm; výška s rámem=78cm; šířka s rámem=91cm
Inventární číslo: O0272
Námět: krajina
Signatura: neznačeno

Dílo Martina Salcmana ze třicátých let představuje jakousi zemitou variantu českého přírodního lyrismu, která na jedné straně navazuje na tvorbu Salcmanova oblíbeného učitele Jana Preislera, na straně druhé je však rovněž moderní variantou malířství pěstovaného venkovským křídlem Umělecké besedy, které asi nejvýstižněji reprezentuje malba Václava Rabase. Tento výrazný proud české malby má své pevné místo v české tradici a není náhodou, že se z času na čas v jakési reinkarnaci znovu vynořuje v nových osobitých variantách, jako tomu bylo v šedesátých letech v tvorbě Jiřího Johna či v sedmdesátých a osmdesátých letech v tvorbě Ivana Ouhela či Františka Hodonského. Jan Preisler ovlivnil celou řadu svých žáků, z nichž mnozí v čele s Karlem Boháčkem a Vlastimilem Radou, ale také Josefem Šímou, dříve či později, stejně jako Martin Salcman zakotvili v Umělecké besedě. Jeho Večerní krajina je charakteristickou ukázkou malířova osobního stylu, který téměř minimalistickými prostředky, zejména pak hloubkou sametových zelených a hnědých tónů, evokuje baladičnost české krajiny. Na konci třicátých let a v letech čtyřicátých se Salcman u vědomí válečné hrozby přiklonil, podobně jako například jeho přítel František Tichý, k alegorické tvorbě s křesťanskými motivy, jak to dosvědčuje i drobný obraz Milosrdný samaritán ze sbírky GASK z roku 1943.