Sochařské zátiší
Autor: Paderlík Arnošt
Podsbírka: Malba
Datace: 1943
Technika: olejomalba
Materiál: plátno
Rozměr: celková výška=43cm; šířka=31cm; výška s rámem=60cm; šířka s rámem=47,5cm
Inventární číslo: O0008
Námět: zátiší
Signatura: vlevo dole: Paderlík 43
Dílo Arnošta Paderlíka se od počátku vyznačovalo zvláštním smyslem pro lyricky pojatou intimitu, který se promítl jak do figurálních obrazů, tak také do tvorby zátiší. Obraz Sochařské zátiší je křehkým výrazem zvláštní válečné estetiky všednosti. Jeho kouzlo spočívá v tom nejoproštěnějším způsobu vyjádření obyčejné skutečnosti. Obraz, oscilující mezi škálou šedých a hnědých tónů, kombinuje záběr nablízko se záběrem do dáli. Přes sochařský stojan v popředí vidíme na dalekém obzoru putující dvojici lidí, která jako by byla otiskem rodového znamení skupiny Sedm v říjnu. Paderlíkovo zátiší je však zároveň příznačné i pro celistvý obraz tvorby válečné doby. Autor se tu sbližuje s civilistním programem Skupiny 42 (jak blízké je ve své věcnosti a oproštěnosti Grossovým Telefonům ze sbírky GASK), ale i s celou řadou dalších malířů intimních zátiší (mimo jiné například Zdenka Seydla), kteří se dokázali dotknout magie všednosti. Obraz již zároveň předznamenává Paderlíkovu poválečnou specializaci na toto téma. S Paderlíkovým lyrickým intimismem, patrně nejvýstižněji podaným v zásadním obrazu Lidé u ohrady z roku 1942 ze sbírky Galerie umění v Karlových Varech, souzní sochařská tvorba se skupinou spřízněného sochaře Jana Kodeta. Jeho Torso jako by přímo citovalo Paderlíkovu dívčí figuru v popředí obrazu. Symbolická socha Muže s balvanem se pak dotýká obecné otázky humanismu v pojetí velmi blízkém skupině Sedm v říjnu.