Člověk nesený větrem
Autor: Štyrský Jindřich
Podsbírka: Malba
Datace: 1934
Technika: olejomalba
Materiál: plátno
Rozměr: celková výška=100cm; šířka=65cm; výška s rámem=103cm; šířka s rámem=67cm
Inventární číslo: O0083
Námět: figurální
Signatura: vpravo dole: ŠTYRSKÝ 1934
Vročení Štyrského obrazu Člověk nesený větrem spadá do období vzniku Surrealistické skupiny v ČSR. Jejím ustavením se surrealismus v Čechách definitivně prosazuje jako dominantní umělecký směr a Štyrský a Toyen, kteří si k němu již delší dobu hledali vlastní, zcela originální cestu, se s ním také definitivně identifikují. Ve Štyrského tvorbě hraje zásadní inspirační roli odvrácený svět snu. Štyrský si zapisoval záznamy svých snů, ty mu pak často sloužily jako výchozí materiál pro volné řetězení dalších motivů a jejich shlukování do nových znepokojivých celků. Obraz Člověk nesený větrem vychází rovněž z úzkostné snové představy. Do prázdného prostoru přízračné krajiny jsou vedle sebe volně zavěšeny dva záhadné objekty: roztékající se hadrová panenka a Harlekýnův plášť, odkazující ke commedie dell' arte. Oba motivy se vyskytují i na dalších Štyrského obrazech. Člověk nesený větrem bývá přiřazován k dílům, která básník Vítězslav Nezval zahrnoval do koncepce "halucinatorních objektů - monster". Motiv záhadného snového procesu roztékání pevné látky patří od dob Salvatora Dalího do klasické výbavy surrealistické estetiky. Hádankovitý obsah obrazu nelze vysvětlit racionálními postupy. Úzkostný přelud vystupuje na povrch z hlubin nevědomí, aby se stal základem nově stvořené reality umění, osvobozující umělce i diváka od tabuizovaných skutečností.