Cyril Bartoň z Dobenína

Autor: Nechleba Vratislav
Podsbírka: Malba
Datace: (1923–1925)
Technika: olejomalba
Materiál: plátno
Rozměr: celková výška=107,5cm; šířka=77cm; výška s rámem=126cm; šířka s rámem=96cm; hloubka, tloušťka=3cm
Inventární číslo: O1719
Námět: figurální
Signatura: neznačeno

Vztahy s rodinou textilních podnikatelů, vlastenců a mecenášů Bartoňů z Dobenína se datují už do prvního desetiletí 20. století. V létě roku 1917 odjel Vratislav Nechleba spolu s přítelem Jaroslavem Proškem do Nového Města nad Metují. Až do listopadu zde pobýval a postupně pracoval na portrétech členů rodiny Bartoňů z Dobenína (stejně jako před ním např. F. Ženíšek nebo V. Bukovac). Mimo tuto zakázku rodina koupila od Vratislava Nechleby i malý portrét T. G. Masaryka. Ve dvacátých letech malíř spolupracoval s Cyrilem Bartoněm–Dobenínem (1863–1953), který v roce 1910 zakoupil zdevastovaný zbraslavský klášter, který ve spolupráci s architektem Dušanem Jurkovičem přestavěl na rodinné sídlo. V roce 1923 si Cyril objednal u Nechleby šest podobizen, jimiž chtěl obdarovat o Vánocích blízké členy rodiny – práce se však protáhla na tři roky a netrpělivý objednatel musel malíře několikrát upomínat, jak o tom svědčí dochovaná korespondence obou mužů. S výsledkem byl ale spokojen - portréty, které ho zachycují majestátně stojícího v dlouhém kabátě s kožešinovým límcem rozdal členům rodiny. Vratislav Nechleba byl také jeho poradcem a znalcem ve věci nákupu uměleckých děl. Dle korespondence byl Cyril též majitelem Nechlebova autoportrétu, Lukrecie, portrétu T. G. Masaryka a raného obrazu Píšící dáma z r. 1915.

Součástí kolekce
Vratislav Nechleba ze sbírky GASK

Další díla umělce